Pakalpojumi

3 būtiskākās lietas auto virsbūves kopšanā

Iedomāsimies situāciju, ka veikala stāvvietā kāds nevīžīgi nobrauc ar iepirkumu ratiņiem gar jūsu auto sānu un it kā jau varētu šķist, ka nekas traks – tāds nemanāms skrāpējums, var redzēt tikai tad, ja ieskatās.

Lūk, vēl viena situācija. Braucot ciemos pie draugiem, kam gar iebraucamo celiņu sastādīti skaisti ceriņu krūmi, sanāk nejauši nobraukt mazliet tuvāk šiem ceriņiem, nekā gribētos. Sākumā šķiet, ka tā tikai putekļu kārta, kurā atstātas zaru pēdas, bet pēc mazgāšanas redzams, ka bojājums auto virsbūvei tomēr nodarīts.

Jūsu auto ikdienā tiek pakļauts ļoti daudz dažādām situācijām, kas rezultējas mehāniskos bojājumos tā virsbūvē (ja vien auto nestāv skaisti iepakots garāžā). Bojājumiem pievienojas virsbūves krāsas oksidācija, kas ir neizbēgams process, kad ķīmiskie savienojumi auto krāsā sāk noārdīties siltuma, skābekļa un ultravioleto (UV) staru ietekmē. Līdz ar to auto virsbūvei virsma kļūst nespodra. Lai gan tas varbūt šķiet tikai vizuāls defekts, tā nav. Lai saprastu, kas īsti notiek ar jūsu auto, mazliet iedziļināsimies jautājumā par virsbūves krāsojumu.

Virsbūves krāsojums

Shēma ar automašīnas virsbūves pārklājuma slāņiem. Parādīti dažādu objektu izraisīti bojājumi auto virsbūves krāsojumā.
Avots: Eastman Chemical Co. / K. Irvine, NIST

Auto virsbūves krāsojums sastāv no vairākiem slāņiem. Sākumā metāla, alumīnija vai plastmasas detaļai tiek uzklāta pretkorozijas aizsardzība. Nākamais tiek uzklāts fosfāta slānis, kas nodrošina aizsardzību pret korozijas izplatību. Pēc tam tiek uzklāts bāzes krāsojums un tad jau pigmentēta krāsa, ko mēs redzam kā auto krāsu. Pa virsu tiek uzklāta caurspīdīga lakas virskārta, kas nodrošina krāsas aizsardzību pret apkārtējās vides ietekmi un piešķir spīdumu.

PKT Auto profesionāļu komanda, kas nu jau vairākus gadus veiksmīgi darbojas auto virsbūves kopšanas jomā, dalās savos ieteikumos un zināšanās, kas jāzina katram auto saimniekam par sava auto virsbūves kopšanu.

Virsbūves attīrīšana

Pirmais uzdevums – notīrīt visu, kas sakrājies uz auto virsbūves: putekļi, bitums, riepu daļiņu nosēdumi no asfalta, ķīmiskas vielas (it īpaši ziemā, kad autoceļi tiek apstrādāti ar pretslīdes materiāliem). Auto lakas virskārta ir kā magnēts šādiem netīrumiem, un tikai ar pareizu virsbūves attīrīšanu var nodrošināt, ka šie netīrumi nesāk bojāt jūsu auto krāsojumu.

Īpašu uzmanību PKT Auto komanda pievērš rūsas punktiem, kas izteikti redzami uz balta auto. Varētu domāt, ka viss ar laiku noveco un rūsa ir neizbēgama. Bet ko jūs teiktu, ja ieraudzītu pavisam jauna auto virsbūvi, kas pārklāta ar rūsas punktiem? Mieru, tikai mieru. Tās ir dzelzs daļiņas, kas karstas atlec no bremžu diskiem bremzēšanas laikā un, karstas būdamas, “iekūst” virsbūves lakas kārtā un tur paliek. Ūdens un saules ietekmē tās oksidējas, un šīs mazās skaidu daļiņas virsbūvē parādās kā mazi rūsas punkti. Tie laikus jāizņem/jānotīra, neļaujot tiem atbrīvot ceļu uz pigmentētās krāsas slāni. Pretējā gadījumā tas, no kā lakas virskārtai būtu jāpasargā (ķīmiskie savienojumi, gaiss, ūdens), nonāks auto krāsā un vēlāk arī sasniegs pašu detaļu – būs sācies neatgriezenisks korozijas process.

PKT Auto komanda veic attīrīšanu 2 kārtās – ķīmiskā attīrīšana ar attīrīšanas līdzekļiem un mehāniskā attīrīšana ar speciālu mālu.

Krāsas atjaunošana

Pieņemsim, ka virsbūves attīrīšana notikusi veiksmīgi. Ja paņemtu palielināmo stiklu, tad skatam pavērtos izrobota virsma, kas ar neapbruņotu aci uzreiz nav pamanāma. Shēmā ar auto virsbūves pārklājuma slāņiem ir uzskatāmi parādīts, aptuvenais bojājumu apjoms, kāds tiek nodarīts automašīnas virsbūves krāsojumam dažādu mehānisku bojājumu gadījumā. To visu ir iespējams novērst, veicot auto virsbūves pulēšanu.

Auto pulēšana notiek vairākās kārtās. Sākumā tiek izvēlēta lakas virskārtas cietībai atbilstoša pulējošā pasta, kas noņem aptuveni 90% no defektiem. Ja auto lakas virskārta ir mīksta (cietības pakāpes noteikšanu labāk uzticēt profesionālim), tad ar abrazīviem materiāliem tā pulēšanas procesā saskrāpējas, un krāsas atjaunojošā procedūra var beigties bēdīgi.

PKT Auto komanda īpašu rūpību pievērš efektīvam pulēšanas procesam, kad maksimālu efektu var sasniegt, nopulējot pēc iespējas mazāku lakas virskārtas daudzumu. Bet ir arī dažas lietas, kas jāņem vērā. Piemēram, atsevišķu ievērību vienmēr izpelnās krāsotās detaļas. Pulēšanas rezultāts tādos gadījumos būs atkarīgs no krāsojuma kvalitātes.

Pirms darba sākšanas PKT Auto komanda vienmēr novērtē, cik daudz un kādā kvalitātē ir pārkrāsotas auto detaļas, skrāpējumu un citu defektu daudzumu, vai auto ir iepriekš veikta virsbūves pulēšana un kādā kvalitātē tā veikta. Tas, cik kvalitatīvs būs meistara darbs, ir atkarīgs no viņa pieredzes, izmantoto materiālu kvalitātes un pareizas darba tehnikas.

Kad auto virsbūves krāsojums pulēšanas gaitā ir atjaunots, var ķerties pie darbiem, kas pilda auto virsbūves krāsojuma aizsardzības funkciju.

Krāsas aizsardzība

Pirmkārt, tas palielina krāsas dzidrību, kas liek auto izskatīties pāris gadus jaunākam. Sakopta auto vērtība palielinās, tieši tāpēc ļoti daudzi izvēlas šādā veidā sagatavot savu auto pārdošanai. Otrkārt, keramiskais pārklājums atvieglo auto kopšanu. Kopšanas atvieglošana nenozīmē, ka auto pēkšņi pēc keramiskā pārklājuma uzklāšanas vairs nav jāmazgā. Tas tikai nozīmē to, ka hidrofobā funkcija jeb “ūdens atgrūšanas” funkcija, kas piemīt keramikai, ļauj vieglāk nomazgāt uz auto sakrājušos netīrību. Tie, kas dod priekšroku pašapkalpošanās car wash, būs sajūsmā par efektu no keramikas.

Lai pasargātu jūsu auto krāsojumu, PKT Auto komanda iesaka pēc pulēšanas uzklāt keramisko pārklājumu. Tas ir caurspīdīgs, ļoti plāns keramiskais slānis, kas tiek uzklāts uz auto virsbūves pēc pulēšanas. Ir divas būtiskas lietas, ko der zināt katram, kurš vēlas savam auto veikt keramiskā pārklājuma uzklāšanu.

Treškārt, keramiskais pārklājums pasargā auto virsbūves krāsojumu no UV staru negatīvās ietekmes un aizkavē mainīgo laikapstākļu radītos krāsas erozijas procesus. Arī putnu izkārnījumi ir īstas galvassāpes tumšo auto īpašniekiem, sākumā gan tikai vizuālo defektu dēļ. Der atcerēties, ka laikus nesavākti putnu izkārnījumi (arī uz gaišas krāsas auto) var radīt neatgriezeniskus virsbūves krāsojuma bojājumus. Keramiskais pārklājums pilda aizsargfunkciju – putnu izkārnījumos atrodamie minerāli nesasniedz pigmentēto krāsojumu. Papildus keramikas hidrofobā funkcija ļauj vieglāk nomazgāt šāda veida netīrumus.

Kvalitāte

3 soļu auto virsbūves kopšana ir gana sarežģīts process, tāpēc vislabāk uzticēt to pieredzējušiem profesionāļiem. Kā jau noskaidrojām, ir dažādi riski, kas saistīti ar konkrēta auto virsbūves krāsojuma kvalitāti. Tikai pieredzējis meistars nodrošinās atbilstošu apstrādi, lai kvalitatīvi paveiktu savu darbu.